Wednesday, April 15, 2009

..relax..

bila berpuasa..
perkara pertama yag aku dapat adalah ketengan relax n cool..
aku berfikir sejenak membuat kajian terhadap diri sendiri..
perbezaan antara perut yg kenyang dan perut yang tidak kenyang tetapi berisi..
hurm...
ternyata sunnah nabi berhenti sebelum kenyang ckup membuat aku teruja...
aku cuba makan sekdar untuk mengisi perut shaja dan ternyata banyak kelebihan yg aku peroleh..perkara pertama ialah tenang dan tak gelabah...
jika dibandingkan dengan perut yg kenyang..
fikiran jadi bercelaru dan lemah,
bdan letih dan mcm2 lg.

zaman sekarang mcm2 makanan ada..
majoriti dikalangan penduduk Malaysia makan makanan yang bermasak...
aku pernah terbaca satu kajian kenapa org zaman dahulu mempunyai jangka hayat umur yang panjang...
dan hasilnya org2 dulu mkn makanan yang mentah sahaja..lebih kurang xmasak la..
hurm menarik tu....
sebab 2 lah rakyat Malaysia ramai yang sakit jantung la dan mcm2 penyakit...

jadi,
sebagai org muda mcm aku kena la control cara pemakanan..
makan nasi dan ada lauk boleh tetapi jangan dalam kuantiti yang banyak..
papepun..
rujuklah cara pemakan Nabi Muhammad S.A.W.

kesimpulannya...
puasa mempunyai banyak hikmah...
tunggu kita nk exsplore sndri je hikmah 2,
dengan berpuasa...  
sekian...

No comments: