Sunday, December 28, 2008

SHAMS......??

saLam....
Untuk post kali nie aku nk creta tentang sejarah aku di SHAMS...rasanye tak terlewat lagi aku nk tulis pasal menda nie sebab masih segar dalam ingatan..memory ok lagi..dah lama aku simpan hajat nk creta supaya bleh aku simpan untuk buat kenang kenangan mana la tau ada anak beranak nk tau jugak pasal aku dkt SHAMS nie mcm mana yg baik boleh jadi iktibar yg jahat jd pengajaran...

Selepas..
aku dapat result UPSR mula la start peningkan kepala aku nk g sekolah mana pasnie...
nk g mana ek...??
fikir punya fikir parent aku pun rekemen la SHAMS..aku pun ikut je la lagipun tak tau nk g mana kalu ikut hati tak nak sekolah terus...hahahahaha...
First day aku di SHAMS ini merupakan satu culture shock bg aku sebab pakai songkok pas2 pagi2 baca tafsir quran..Alhamdulillah amalan nie kekal sampai aku form 5...
Akhirnya aku jumpe jugak budak kampung aku yang se sekolah ngan aku iaitu Hafizi..sape tak kenal Pzie top r dekat sekolah...top hafizi mengalahkan top pengetua...hahahaha...
Kelas pertama aku 1 Ammar,mula-mula belajar ok je..tapi lepas masuk satu minggu penyakit mengantok dalam kelas timbul sehinggalah aku form 5 aku di cop oleh Ustazah Hamidah suke tdor...hahahaha...Hari makin hari aku belajar,makin tambah hari makin malas aku belajar..mungkin sebab Bahasa Arab kot..pesanan kepada adik2 sekalian jgn jadikan bahasa arab satu alasan kalu kita rajin InsyaAllah kita boleh mnguasainya..Aku mintak ngn mak nk tukar sekolah tp mak tak bagi..adu la sedihnya..tp ada hikmah disebalik keputusan mak...
kawan-kawan makin lama makin bertambah dan sebenarnya aku duk asrama dari form 1 sampai form 5....bila duk asrama main bola petang2 la best tp sekarang susah dah nk main bola..
Sebut je pasal bola org yang semngat bab bola adalah Fairuz,Ikram dan Halim..aku xsemngat tp kalu nk join tu bleh la..masa form 1 senior2 @abg2 banyak bagi tunjuk ajar pada batch aku..mmg bgus punya senior antaranya Abg Farid,Abg Piah,Abg Pirul.Abg Pa,Abg Lokman dan ramai lagi,boleh dikatakan batch diorng mmg d best sebab dpt bentuk batch aku maintain sampai
form 5 ...dah la msa form 1...

Form 2,
aku mula menceburi dalam bidang kepimpinan bila aku applied Pengawas Pustaka...tak tercapai di fikiran aku nak jd pengawas pustaka tapi boleh la saje je nak join Ikram...Lepas jadi pengawas Pustaka jadi pengawas Asrama la pulok..bila jadi pengawas Asrama mula la kenal Azri,Irsyad,Luqman dan ada la sape lupa la..makin menjadi-jadi nie...Lepas 2 jadi ajk rumah biru...Masa aku form 1 rumah Biru jd Johan olahraga fuyo dan trdisi 2 di sambung masa aku form 5 kita tunggu creta time form 5 nant...Aku belajar masa form 2 tak rajin sangat sehingga sekarang baru aku sedar teknik stady aku silap....tak pe la dah jadi kenangan habis form 2...
tambahan..aku duk dorm 22 same ngn ikram dan ABG MIZEK

Form 3,
time nie sibuk prepare nak hadapi PMR..aku sekelas ngan Ikram,Amir,Halim,Fairuz dan ramai lagi la...masa Form 3 Ikram telah anjurkan pertandingan bola sepak antara kelas-kelas..Ape lagi kelas 3A7 la juara tgk la org hok semangat bola ada dkt kelas nie...Hampir boleh dikatakan aku stdy ngan geng2 nie la..petang kelas tambahan,malam stdy mcm biasa,tapi kalu cuti tak balik kitaorg peg stdy dkt taman kolam ikan dkt depan...best stdy kat situ tenang je...Masa form 3 aku mula meminati subjek mat,sejarah n geografi...sebab ayah aku beli buku latih tubi dan aku tak tahu nak buat ape ngan buku nie...aku pun buat la, sedar tak sedar aku dah mula menguasai subjek nie...biasa nye markah aku tinggi la jugak dalam kelas untuk 3 subjek nie...hahahaha..
Sampai la time exam betul aku dapat 6a 2b 1c...nk kata teruk bolehla ckup-cukup makan..C tu mcm biasa la Bahasa Inggeris,malas membaca inilah akibatnya...Lepas exam budak2 asrama form 3 buat lawatan ke Kuala Lumpur kalu tak silap aku...mcm biasa la org semngat buat sape lagi kalu tak Ikram,mungkin sikap dia yang rajin tu la yg boleh peg Morocco...

Form 4,
hajatnya aku nk tukar sekolah tp mak aku tetap bertegas tak bg aku pindah..kesiannye kat aku...masa Form 4 ramai budak asrama kuar alasan nk peg tusyen kat luar..masa form 4 aku diamanhkan untuk memegang ketua biro dalam pentadbiran pustaka dan asrama...amanah lagi...belajar aku tetap malas macam biasa...tak sedar diri...semasa aku di form 4 aku berpeluang untuk tusyen di luar hasil bantuan Ayah Zizi..terima kasih banyak2 aku tak dapat nak balas budi family Zizi nie,Allah je yang dapat balas...masa form 4 aku telah belajar buat lawatan sebab aku jdi ketua biro gerakan dan penolongnya Aisyah Nadzirah muslimah yang kecik molek dan sikoh org nye....bruntung la sape dapat kenal anti nie....terima kasih sebab dia banyak tolong aku...
argh..pening kepala aku urus lawatan kejap kena perg pejabat kejap kena jumpa cikgu kejap kena call org,banyak ponteng time nie,last skali jadi jugak lawatan..result belajar down..masa form 4 aku sekelas ngan kholeq..Ikram,Amir dan Mizi perg meninggalkan SHAMS sebab nk perg Maahad..bgus2..aku puji diorg..time form 4 aku kuat fly perg batu burok, tanjung, dino bestnye,nsib baik xkena tangkap,ramai jugak geng2 kena gantung asrama time nie sebab ada kes yang tak sepatutnya ada di asrama SHAMS..kerana nak selmatkan maruah diri ditimpa musibah,tak pe geng2 ambik sebgai pengajran sebelum nak buat ape2 fikr sedalm-dalamnya.....habis form 4

Finally,Form5...
masa form 5 aku telah dipilih memegang jawatan Naib Kapten Asrama...Ya Allah beratnye amanah nie....nak tak nak aku terpakse ambil jugak dengan hati yang tak berapa nak ikhlas...Luqman dilantik jadi KP,Azri naib KP,Irsyad Bendahari dan Fauzan SU...caya la korg banyak jasa untuk SHAMS kecuali Irsyad jenis sempoi skit..hahahahaha...Aku pegang jawatan pengerusi rumah biru,pengerusi Persatuan Bahasa Arab...dan kadet bomba pun aku buat la jugak kerja....adu la bebanan betul....tp tu la kenangan yang aku bleh buat semasa di SHAMs...sebut pasal olah raga Rumah biru muncul juara hoorayyy gembiranye kawe....pertama dan terakhir aku pegang piala juara olahraga..ada jugak hasil jadi pengerusi rumah biru..
Nik Hanis dilantik ketua pengawas pustaka..bgus dia, jage betul amanah yang diberikan...pasal asrama Ang jd kapten,bendahari Jamal dan zul jadi Su...diorg nie memang saling tolong menolong....semua bertungkus lumus kerja kuat nak pastikan sahsiah di SHAMS kekal baik atau kata lain nak lahirkan biah solehah...aku je goyang kaki...relax je...exam dah dekat,aku tak leh duk diam sebab aku tak buat persiapan langsung untuk SPM,last skali aku jumpa teacher Mahsuri ntuk dapat nasihat daripada dia..slow2 aku usaha setakat yang boleh atas nasihat teacher..thanks teacher for your help..one day,I will show my success..lepas exam SPM semua berpecah, time nak amik result SPM aku singgah sekejap je sebab dah tau result teruk...tp ustazah hamidah ucap tahniah sebab Arab aku dapat B..gelak besar aku sebab jawab cincai2 je....terima kasih ustazah hamidah....

setakat nie sajelah pengalaman aku yang tak berjaya di SHAMS......tp inilah pengalaman aku bukan pengalaman najihah si best student atau pun sape2....banyak lagi aku nak cerita tapi amik point penting je dah le....nie jelah yg masih segar dalam benak otak ku...
sekian....nai 06




6 comments:

Anonymous said...

quote:
dan penolongnya Aisyah Nadzirah muslimah yang kecik molek dan sikoh org nye....bruntung la sape dapat kenal anti nie...

ehem2..sape yg kenal ek?kik3

quote:Ya Allah beratnye amanah nie....nak tak nak aku terpakse ambil jugak dengan hati yang tak berapa nak ikhlas...

alah, org g-pang xboh ngaku napok

ekramhakim~ said...

ahaha..jahat molek ayat jo...ahaha

aisyah ada mne leni??ada no tel?ahahahaha

nai,mu ingt dok kte masuk tanding futsal dulu..biar kaloh pong..tapi aku rasa best gler..rindu zaman dulu..~

ekramhakim~ said...

masa kelas 1 ammar,ada aku maroh mu..pastu aku lempor pensel mmetek skit agi nok kene mate mu..pastu last2 aku mntk maaf balik...ahahahahahahahah

Hilmi said...

hahaha..baloh mcm bdk2..lempar bom terus laen kali..hehehe

erHam-D said...

hahahaha....mcm2 kenngan dlu...

irsyad said...

cinta kenangan silam org kate...