Monday, January 5, 2009

aDik cuBe tenGok....

ketika...
aku sedang bersama adik aku sedang bersiar-siar di bandar terlihat aku akan kelibat dua orang budak kecil adik berdik barang kali sedang mengutip tin kosong di sekitar kota ..
aku berkata kepada adik ku..'adik cube tengok tu' sambil menunjukkan ke arah dua budak itu...
adikku berkata..'bang bukan mcm kita dulu..'
terdengar ucapan ringkas yang bermakna kami diam tersedu mengingatkan kehidupan di zaman kanak-kanak yang tidak bermaksudkan zaman kanak-kanak...
bergenang air mata mengenangkan kisah lalu...
bersusah payah mencari duit untuk meringankan beban ibu bapa..

ah....
aku menuju ke arah kanak-kanak itu..
dan berkata adik jom pegi makan..
ajakn tersebut sudah cukup membuatkan kanak-kanak yang berbajukan lusuh warnanya koyak sedikit di baju tp bersih mengukir senyuman tanda kesyukuran..

ingatlah...
jika kita tidak berada di bawah kita tidak akan berada diatas
tapi
jika kita berada diatas tanpa kehadiran di bawah sebenarnya kita bukan di atas
kepada
sesiapa yang berada diatas jika pernah berada di bawah sebelum ini bersyukurlah jangan lupa pada yang di bawah....
sekian...

(ape aku merepek nie)




No comments: