Friday, January 2, 2009

sabar,sabar dan sabar.......

salam...

aku baru selesai menonton cerita Cinta Si Penggali kubur.Banyak pengajaran aku dapat daripada cerita nie.Watak yang dimainkan oleh Nasir Bilal Khan cukup menunjukkan watak sebenar sebagai Abg Dol mempunyai sifat yang sangat sabar.Aku cukup tertarik dengan watak Abg Dol,apabila dia ditimpa musibah dia akan mengucapkan Alhamdulilllah dan Abg Dol redha...Ya Allah, bersyukur aku dapat tengok cerita nie.Ia mengajar aku akan sifat sabar.

Bagaimana pula dengan tahun 2008..?

Seperti biasa hidup ini sentiasa diuji oleh Allah sebagai tanda kasih Allah kepada kita dan pengukuran tahap iman di dalam diri kita..
untuk tahun ini,perkara yang betul-betul menguji aku adalah aku menghadapi kemalangan dan kecederaan agak teruk pada bahagian sendi siku...

Peristiwa kemalangan aku tidaklah teruk tetapi cukup memberi kesan kepada diri sendiri dan menyedarkan aku betapa pentinganya pemanduan yang berhemah.Aku memandu kereta Satria milik pak cik ku untuk tujuan ke suatu destinasi.Pada perjalanan pulang dari satu trafic light aku telah memecut laju dan tanpa disedari terdapat sebuah van telah masuk laluan jalan aku.dengan tahap kelajuan yang baru 140km/h aku tidak sempat untuk mengelak van dan melanggar van tersebut.Kereta mengalami kerosakan yang teruk pada bahagian depan.Nasib baik van tersebut tidak mengalami sebarang kerosakan.Aku pulang dengan keadaan gelisah dan berdebar.Aku asyik fikir pasal apa akn jd lepasnie.Nasib baik pak cik aku fhm dan bertoleransi dengan baik dengan aku.Duit ptptn habis sebab repair kereta.Dalam masa yang sama aku sabar menerima ujian Allah...

Bagaimana pula dengan tangan aku..??

Pada satu petang sehari sebelum final exam sem 2, aku main bola depan rumah banglow sewa..
aku baru sepak bola sekali,tiba2 aku jatuh dan tangan aku jadi pusing ke belakang.Sakitnye takterkira muka aku pucat.aku takleh nk buat ape masa tu.aku amik msa berbulan jugak nak pulih.dalam masa nak pulih menderita xusah nk ckp.Tp Allah baru cubit peha aku sikit dah tak tahan.

Bagaimana pula dengan rakyat Palestin..??

Kesabaran rakyat Palestin hanya Allah saje yg tahu,kalau aku adalah rakyat Palestin mampu kah ku menghadapinya...


Kesimpulannya,banyakkanlah bersabar walau ape jua ujian yang kita hadapi...
bersiap sedia untuk menghadapi ujian di tahun 2009...
Allah sentiasa di sisi kita...
Semoga kita terdiri daripada org2 yang beriman
Ameen...

No comments: